Sök:

Sökresultat:

203 Uppsatser om Inspirerande arbetssätt - Sida 1 av 14

En klick kreativitet, en droppe fantasi och en inspirerande pedagog

Uppsatsens syfte har varit att se hur tvÄ olika förskolor arbetar med bildskapande. I denna forskning ville vi Àven betrakta och belysa pedagogens roll i den bildskapande processen. Detta har gjorts genom observationer av en bildskapandeaktivitet pÄ de tvÄ förskolorna samt intervjuer av tvÄ pedagoger som arbetar dÀr. Uppsatsen Àr Àven utförd med fortlöpande litteraturstudier kopplade till vÄrt Àmne. Arbetet visar att pedagogens roll Àr avgörande för hur kvaliteten och utformningen vid en bildskapandesituation ser ut.

Religionskunskapsundervisning : - en kunskapsresa, vars mÄl Àr lÀra för livet

Uppsatsen Àmnar genom litteraturstudium undersöka vilka lÀromedel som kan anvÀndas i Religionskunskap A och B, för att bidra till en mer levande och inspirerande undervisning för eleverna. Men Àven att se vilka aspekter en lÀrare behöver beakta, för att fÄ en mer allsidig undervisning. MÄlet Àr att religionslÀrare ska kunna tillÀgna sig nÄgra av dessa förslag, för att ge deras elever en mer givande och inspirerande undervisning. Religionsundervisningen ska ses som en kunskapsresa, dÀr det huvudsakliga , mÄlet Àr att eleverna ska lÀra för livet. Att skapa en mer levande undervisning som stimulerar elevernas lÀrande, krÀver att lÀraren utgÄr ifrÄn elevernas referensramar liksom möter dem utifrÄn deras egna villkor..

Ett utprÀglat kulturtantsevenemang eller en inspirerande mÀssa för alla Äldrar?. En studie av Bok & Biblioteks Image bland unga

Titel Ett utprÀglat kulturtantsevenemang eller en inspirerande mÀssa för alla Äldrar?, En studie av Bok & Biblioteks image bland ungaFörfattare Sofia Strinsjö och Kristine StrömerKurs Examensarbete i medie- och kommunikationsvetenskap, JMG, Göteborgs universitetTermin Höstterminen 2008Handledare Ingela WadbringSprÄk SvenskaAntal sidor 63 sidor exklusive bilagorSyfte Att undersöka Bok & Biblioteks image bland ungaMetod Kvalitativ metod, fokusgrupperMaterial Fyra fokusgrupper, tvÄ med 18-Äringar och tvÄ med 30- Äringar frÄn GöteborgsomrÄdetHuvudresultat VÄra respondenter associerar mÀssan frÀmst med böcker och författare vilket kan kopplas till att kunskapen om mÀssans bredd Àr begrÀnsad. De Àr relativt negativa tillinformations- och kommunikationsmaterialet dÄ de bl.a. menar att loggan Àr svÄrbegriplig och trÄkig och att seminarieprogrammet Àr tjockt och svÄrlÀst. Spridningen Àr stor i hur Bok & Bibliotek uppfattas.

Utveckling av teknik i förskolan, hinder och möjligheter

Syftet med denna studie Àr att ta reda pÄ om inspirerande material, som exempelvis tekniklÄdor med tillhörande handledningar, kan inspirera och motivera pedagoger i förskolan att medvetet och regelbundet undervisa i Àmnet teknik samt att pÄvisa hur betydelsefullt det Àr att pedagoger besitter relevanta kunskaper inom Àmnet teknik. Metoderna som anvÀndes i studien var tvÄ enkÀter samt tester av tekniklÄdor med tillhörande handledningar. Ett par slutsatser som framkommer i studien Àr att flertalet pedagoger anser att det saknas inspirerande material i form av exempelvis tekniklÄdor med tillhörande handledningar, förbrukningsmaterial och böcker etc. Dessutom lider pedagogerna i allmÀnhet delvis brist pÄ tillfredstÀllande kunskaper inom Àmnet teknik som i denna studie tyder pÄ minskad motivation att ge teknikundervisningen tillrÀckligt utrymme i verksamheten..

Att undervisa i matematik pÄ förskolan - Ett arbete om hur pedagoger arbetar med matematik i förskolan

Examensarbete inom lÀrarutbildningenTitel: Att undervisa i matematik pÄ förskolan - Ett arbete om hur pedagoger arbetar med matematik i förskolanFörfattare: Johanna CarlbomTermin och Är: HT 2013Kursansvarig institution: Institutionen för sociologi och arbetsvetenskapHandledare: Agneta Simeonsdotter SvenssonExaminator: Annika Bergviken RensfeldtRapportnummer: HT13-2920-040Nyckelord: Matematik, förskolan, Lpfö98, inspirerande, innehÄllSammanfattning:Den hÀr studien utgÄr frÄn intervjuer och observationer frÄn tvÄ olika förskolor dÀr författaren undersökt hur de arbetar med matematik. Syftet med undersökningen var att se nÀr och hur barnen ges tillfÀlle att arbeta med matematik. Valet att bÄde intervjua och observera gjordes dÄ det ger en tydligare bild av vad pedagogerna faktiskt gör.? Hur fÄngar man smÄ barns intresse för matematik och hur gör man den rolig och inspirerande?? Hur arbetar pedagoger med matematik i förskolan och i vilka aktiviteter kommer matematiken in?Resultatet visade att pedagogerna bland annat hade olika uppfattningar om hur man arbetar med matematik i förskolan. I de intervjuer och observationer som presenteras i studien kan man se att de lÀgger stor vikt vid att göra matematikupplevelsen rolig och lustfylld.

Utemiljön som inspirerande arena för barns utveckling och lÀrande

Denna C-uppsats handlar om hur en utemiljö kan vara en inspirerande arena för barns utveckling och lÀrande samt hur det kan gÄ till nÀr det ska skapas en ny utemiljö pÄ en specifik förskolegÄrd. Vi formulerade tre forskningsfrÄgor som skulle göra det möjligt att uppnÄ vÄrt syfte: Vad hade pedagogerna tÀnkt pÄ vid utformningen av den nya utemiljön? PÄ vilket sÀtt har barnen fÄtt vara delaktiga att utforma utemiljön? Hur skapas tillfÀllen för utveckling och lÀrande i utemiljön? För att fÄ svar pÄ vÄra forskningsfrÄgor anvÀnde vi oss av gÄtur, fokusgruppsamtal och barnintervjuer. I vÄr studie deltog tio pedagoger och 17 barn. Resultatet visade att pedagogerna hade mÄnga tankar om utformningen av utemiljön som handlade om tillgÀngligheten av olika material, möjligheten att experimentera och trÀna sin motorik men ocksÄ att barns delaktighet och inflytande inte tillvaratagits i nÄgon högre grad.

Bubblande skolgÄrd :

Inledning Drömlekmiljö, vad Àr din drömlekmiljö? Om du fick anvÀnda all fantasi, om du vore barn, hur skulle din drömlekmiljö se ut dÄ? Hur kan en skolgÄrd gestaltas med utgÄngspunkt frÄn drömlekmiljön? Jag upplever att lekredskap, framförallt klÀtterstÀllningar mÄnga gÄnger placeras ut med de vuxnas ambitioner att tillgodose barnens behov av lek och utveckling. Dyra prefabricerade lekutrustningar stÄr idag pÄ nÀstan alla lekplatser, skolgÄrdar och förskolegÄrdar. Min reflektion Àr att dessa redskap inte Àr tillrÀckligt intressanta och inspirerande för barnen. Jag skulle vilja ifrÄgasÀtta den prefabricerade klÀtterstÀllningens betydelse och i stÀllet lyfta fram leken och dess betydelse för barnens utveckling som nÄgot viktigt att utgÄ frÄn vid skapande av en intressant och inspirerande miljö för barn. Syfte Syftet med detta arbete Àr att undersöka hur en skolgÄrd kan gestaltas som inspirerar till lek och möjliggör utveckling.

BARRI?RER SOM MEDF?R ATT PERSONER MED MISSBRUK KAN AVST? FR?N ATT S?KA V?RD. En litteratur?versikt

Bakgrund: Missbruk av substanser ?r ett globalt problem och kr?ver insatser fr?n h?lso- och sjukv?rd f?r att b?de hj?lpa personer att ta sig ur ett missbruk och hantera andra symtom eller sjukdomar. Samtidigt ?r det l?ngt ifr?n alla som har missbruk som s?ker v?rd n?r de beh?ver f? hj?lp. Ovilja att s?ka v?rd kan resultera i negativa konsekvenser p? b?de individ- och samh?llsniv?.

Poesi i skolan : Hur man kan arbeta pÄ ett inspirerande sÀtt

VÄrt mÄl med detta arbete har varit att fÄ reda pÄ hur vi kan inspirera elever till att arbeta med poesi. För att komma fram till ett resultat i denna frÄga har vi lÀst litteratur, analyserat lÀromedel samt samtalat med svensklÀrare som arbetar med poesi i Är 7.Vi har genom vÄrt arbete kommit fram till att lÀraren Àr den största och viktigaste inspirationskÀllan för eleverna. Utan en engagerad lÀrare infinner sig inte den rÀtta poetiska stÀmningen. LÀromedel kan ocksÄ vara till viss hjÀlp som inspiration, men dÄ gÀrna i form av en nypresentation av lÀraren. Via vÄr lÀromedelsanalys har vi nÀmligen sett att mÄnga lÀromedel, p.g.a.

Projekt Kibera : att skapa en trygg och inspirerande miljö för fl ickor i slummen genom att öka deras sociala samvaro i vardagen

Kibera Àr vÀrldens nÀst största slum, livsvillkoren Àr ofattbara. Allra vÀrst Àr situationen för flickor som av olika anledningar inte kan eller fÄr gÄ i skolan och stÀndigt nedvÀrderas i samhÀllet. Det finns ett starkt samband mellan flickors begrÀnsade sociala samvaro och deras frÄnvaro frÄn skolan.  Projektet undersöker hur arkitektur kan skapa en tryggare miljö och öka interaktionen flickor emellan.Mitt projekt Àr en strategi med det slutliga mÄlet att generera en trygg och inspirerande miljö för flickor, en hÄllbar utveckling genom social förankring. Strategin handlar om att öka flickornas samvaro i vardagen genom att skapa en gemensam plats för sysslor och möten. En gemensam plats, en station som tar tillvara pÄ klimatets möjligheter och effektiviserar sysslorna, samtidigt som flickorna trÀffas, utbyter kunskap och delar erfarenheter. I samarbete med olika grupper för flickor och kvinnor som finns i Kibera, kan stationerna byggas pÄ för att innehÄlla flera olika funktioner.

Psykisk oh?lsa inom f?rskolan Det kommer v?l senare i livet? En kvalitativ studie om f?rskoll?rares och specialpedagogers uppfattningar och erfarenheter av begreppet psykisk oh?lsa samt deras f?rebyggande arbete i f?rskolan.

Utifr?n den kvalitativa metoden behandlar studien f?rskoll?rares och specialpedagogers olika uppfattningar samt erfarenheter av psykisk oh?lsa inom f?rskoleverksamheten. Fem f?rskoll?rare och tre specialpedagoger har intervjuats. Fr?gor som hur de enskilda professionerna uppfattar och identifierar psykisk oh?lsa bland barn mellan ett och fem ?r ?r centrala f?r studien tillsammans med hur ett f?rebyggande och h?lsofr?mjande arbete praktiseras inom f?rskolan. Den specialpedagogiska teorin samt det salutogena perspektivet har varit betydelsefullt f?r studien d? resultatet har tolkats utifr?n dessa.

"Roligt, kreativt och inspirerande!" : En kvalitativ studie av aktiviteten pÄ Instagram och dess upplevda meningsfullhet

Syftet med denna undersökningen Àr att genom det sociologiska perspektivet symbolisk interaktionism, undersöka hur anvÀndare av det sociala nÀtverket Instagram upplever aktiviteten som ett meningsfullt inslag i sin vardag. För att uppnÄ syftet utformades följande frÄgestÀllningar: PÄ vilket sÀtt upplevs aktiviteten pÄ Instagram som meningsfull? Vilka normer och förvÀntningar uppstÄr i aktiviteten? Hur anpassas aktiviteten efter dessa normer och förvÀntningar? Metod: Kvalitativ metod dÀr anvÀndare av Instagram har intervjuats angÄende sina subjektiva uppfattningar om aktivitetens meningsfullhet. Intervjusvaren analyserades dÀrefter genom det sociologiska perspektivet symbolisk interaktionism, med betoning pÄ Erving Goffmans bidrag till detta. Resultat: Intervjupersonerna upplever aktiviteten pÄ Instagram som meningsfull dÄ det ger dem bekrÀftelse och skapar en kÀnsla av gemenskap.

Havsstranden : En studie om barns uppfattning om djurlivet pÄ havsstranden.

SammanfattningGenom kvalitativa intervjuer har sex förskolebarn medverkat i den hÀr undersökningen, de har svarat pÄ frÄgor angÄende djurlivet vid havsstranden. Syftet med undersökningen var att fÄ en bild av hur och vad barn tar till sig, av utforskande aktiviteter och den Àmneskunskap som gavs under en temadag pÄ vÀstkusten. Barnen gav mÄnga intressanta svar, och resultatet visade motsatsen av vad tidigare undersökningar visat. Inblicken av förskolebarns kunskapsslukande och inspirerande fart av att lÀra och ta till sig har med den hÀr undersökningen ökat markant..

En kvalitativ studie om hur ledare anv?nder ledarstilar f?r att motivera ut?vare inom lagidrott kontra individuell idrott

Ledarstil ?r ett oerh?rt brett begrepp vilket innefattar m?nga olika aspekter. Bakgrunden till unders?kningen grundade sig i att se hur dessa ledarstilar kan appliceras och till?mpas f?r att motivera ut?vare i s? stor utstr?ckning som m?jligt. Syftet med unders?kningen var s?ledes att urskilja hur ledare mellan individuella idrott och lagidrott anv?nder ledarstilar f?r att motivera sina ut?vare.

Möbel för rÄgÄng : möblera grÀnsen mellan inne och ute

Denna rapport har till syfte att beskriva arbetet kring hur en utomhusmöbel kan formges och tillverkas, för att passa ihop med interiör inredning i det fall arkitekturen har suddat ut grÀnsen mellan inomhus och utomhus. Arbetet utgÄr ifrÄn ett personligt perspektiv, och frÄgan som stÀlls Àr hur en möbel ska se ut för att jag ska gilla den, i en för mig tilltalande miljö.Arbetet delades in i tre huvuddelar; formgivning, tillverkning och utvÀrdering.Formgivningen delades i sin tur upp i olika delmoment, vilka hade till syfte att ge en struktur att jobba efter. Formgivningens första etapp var att formulera vad den fÀrdiga möbeln förvÀntades uppfylla. Den skulle fylla en funktion som innebar att fyra personer skulle kunna bedriva samkvÀm kring möbeln samtidigt som de fysiska mÄtten minimerades. Möbeln skulle avvika frÄn en traditionell utemöbel, och den skulle vara tillverkad i trÀ.Det fortsatta arbetet med formgivningen innebar en insamling av inspirerande material i form av bilder.

1 NĂ€sta sida ->